Leiden

Dit is een sectie waar ik enkele situaties schets die je in je leven als Gildeleider waarschijnlijk zal tegenkomen, en hoe je daar op kan reageren, wat je kan doen. Ik durf niet te zeggen dat alles wat hier staat de beste manier is. Ik ben geen psycholoog. Alles wat hier staat, heb ik geschreven vanuit mijn ervaringen en ideeŽn. Opmerkingen en suggesties over deze sectie zijn dus zeer welkom.
Ook wil ik Eli (Superme_500) heel erg bedanken voor haar hulp bij deze sectie!

Introductie

Een probleem in je Gilde hebben is altijd lastig, omdat het zich op het Internet bevind. Daardoor worden emoties uitvergroot, reageren mensen sneller boos en kan er door het gemis van lichaamstaal heel wat mis gaan.
Dus probeer altijd zo duidelijk mogelijk je wensen kenbaar te maken, en probeer vooral beleefd te blijven. Ruzies, roddelen en met modder gooien komt je Gilde niet ten goede. Laat duidelijk merken: 'ik vind dit of dat, want'. Wijs geen beschuldigende vinger, van 'jij hebt niks gedaan aan de activiteiten', maar zeg bijvoorbeeld 'ik merk dat je wel je best hebt gedaan, maar ik denk dat je niet zo veel tijd besteed als nodig is aan de activiteiten'.

Maar vooral: communiceer met elkaar.

Wat te doen als:

Een lid het berichtenbord spamt

Situatie: Je hebt er zojuist een nieuw lid bij. Hartstikke leuk en gezellig. Maar het is al laat op de avond en je duikt maar eens je bed in. Als je de volgende dag op Neopets inlogt en je Gilde-berichten bekijkt, zie je dat er 200 nieuwe berichten zijn! Je hoopt op een enthousiast gesprek van enthousiaste leden, maar dan blijkt dat het 200 berichten zijn van dat nieuwe lid. Ze bevatten scheldwoorden, onzinwoorden of het is 200 keer hetzelfde bericht.
Oplossing: Mail de spammer direct, met het verzoek om er mee op te houden. Verwijs naar je regels, waar je hebt staan dat spammen niet mag. Waarschuw dat als diegene het nog een keer doet, diegene er uitgezet wordt.
Het berichtenbord moet weer schoongemaakt worden, maar dat hoeft gelukkig niet handmatig. Je kan dit doen via 'Gilde Bord' onder het kopje 'Admin'. Typ de naam van de spammer in, en alle berichten van diegene worden gewist.
Je kan je leden laten weten dat de kwestie is opgelost door het op het berichtenbord of op de hoofdpagina te zetten.
Wacht af of de spammer zich rustig houdt, of dat hij doorgaat. Als hij zich rustig houdt: prima. Misschien dat een vriend of familielid op het account van de spammer zat of iets dergelijks.
Blijft de spammer het berichtenbord volzetten: direct verwijderen. Als hij dan terugkomt: verbannen. Aan spammers heb je niks.

Een lid de regels overtreed

Als je een spammer hebt, zie hierboven. Voor andere dingen: zie hieronder.
Je hebt je regels. Maar wat als een lid zich hier niet aan houd?
Situatie #1: Een lid heeft meerdere accounts aangemaakt om mee te kunnen doen aan wedstrijden om zo meer kans te maken op prijzen. Voor de rest is dit lid redelijk actief en gezellig, en hij heeft een keer meegeholpen met het organiseren van een activiteit.
Oplossing: Je kan zeggen dat je zijn inzet waardeert, maar dat het niet de bedoeling is om met twee accounts mee te gaan doen. Zo hou je het eerlijk voor iedereen, want de winkansen zijn gelijk. Zijn tweede account kan heel goed in het Gilde blijven en mee blijven praten, maar als hij probeert om met dat tweede account nogmaals mee te doen, je hem een rank terugzet, het tweede account verwijdert, of een week schorst.
Hou in de gaten wie er nieuw bijkomt. Mocht het lid het met een ander account proberen, verwijder hem dan. Aan leden die hebzuchtig zijn heb je niet zo veel.

Situatie #2: Er is ruzie ontstaan en er wordt gescholden op het berichtenbord, of iemand gebruikt een scheldwoord voor de grap.
Oplossing: In de Chatregels staat al dat er niet gescholden mag worden. Waarschuw je lid dat als het nogmaals gebeurt, je zal rapporteren. Dit kan leiden tot een officiŽle waarschuwing of zelfs bevriezing van het lid.
Waarom niet meteen rapporteren?
Omdat schelden steeds normaler wordt gevonden in deze samenleving, zal er op Internet ook wel eens wat uitflappen. Soms ben je zo boos dat je iets typt wat je letterlijk denkt, en dat kan scheldwoorden bevatten. Verwijder het bericht wel, maar wees niet te streng.
Als het lid het nogmaals doet, schors hem dan voor een paar dagen, of stuur een Neomail dat het nu echt afgelopen moet zijn, anders worden de consequenties ernstiger.
Blijft het lid het volhouden? Verwijderen met die handel. Een berichtenbord moet geschikt zijn voor alle leeftijden.

Situatie #3: Een lid probeer een ander lid te scammen.
Oplossing: Verbannen. Scammers zijn niet welkom.

Je een raadslid hebt wat niets doet

Situatie Een raadslid is er nieuw bij gekomen, of zit al een tijdje in de Raad. Diegene heeft wel wat gedaan voor je Gilde, maar nooit echt veel. In de afgelopen maand heeft diegene nauwelijks meer iets gedaan. Hij is nauwelijks online geweest, laat niks van zich horen via de Neomail.
Oplossing Stuur een Neomail naar hem, of praat via MSN (als je het mailadres al hebt), met de vraag om weer op het Gilde te komen, en of er iets gebeurd is waardoor hij niet meer online komt. Toon bezorgdheid, probeer niet te beschuldigend over te komen. Wie weet is er wel iemand overleden of iets dergelijks.
Als je na tien dagen nog geen antwoord krijgt, plaats hem dan uit de Raad.
Maar krijg je wel antwoord, dan kan het verschillende oorzaken hebben. Neopets blijft een spel, en het echte leven heeft voorrang. Dus als iemand een drukke periode heeft op school, of er iets in de familie is, toon dan begrip. Het is niet netjes dat hij niks heeft gezegd, dat kan je wel tegen hem zeggen.
Je kan voorstellen dat je hem wel uit de Raad zet, maar als hij weer wat meer tijd voor je Gilde, dat hij weer terug mag komen. Maar dan verwacht je wel van hem dat hij ook weer actief meedoet. Als hij dan weer een keer een week er niet is, ga je op zoek naar een ander Raadslid.

De leider niet actief is of nooit meer online komt

Deze is voor de Raadsleden.
Dit is een moeilijke kwestie, want hoewel de meeste Gildes democratisch (proberen) te zijn, blijft uiteindelijk de leider degene die alle touwtjes in handen heeft.

Wanneer is een leider niet actief?
Hetzelfde als bij de Raadsleden: als een Gildeleider een tot twee weken niks meer heeft gedaan of gezegd op het berichtenbord, kan je gaan mailen of er iets aan de hand is.
Grote kans dat het druk is op school of het werk, of er iets anders aan de hand is. De leider is degene die alles opgezet heeft, dus diegene zal niet zo snel zo maar stoppen.

Situatie #1 De leider komt helemaal niet meer online, beantwoord geen mails en lijkt van de aardbodem verdwenen te zijn.
Oplossing Wijs in de afwezigheid van de leider iemand aan die als leider dient. Deze surrogaat-leider neemt dan de activiteiten van de leider over.
Verander de Neomail-links van de leider naar de surrogaat-leider, neem de petpagina's over van de leider (kopieer de codes en plaats ze op een eigen petpagina) en verander verwijzigen zoals 'neomail de leider' naar 'neomail de surrogaat-leider'.

Dit zijn erg radicale stappen, dus doe deze alleen als de leider helemaal niet meer komt na ongeveer drie weken. Als de leider nooit meer terug komt, kan je op deze manier doorgaan met toch voor je Gilde zorgen.
Maar als de leider weer terugkomt, en het blijkt uitgevallen Internet of een andere reden te zijn, neemt de leider natuurlijk weer de activiteiten over. Tenzij de leider dit niet wil, maar dat moeten jullie met elkaar overleggen wat dan te doen.

Situatie #2 De leider wordt plotseling een stuk minder actief, maar verschijnt nog wel af en toe. De leider draagt in ieder geval niks tot nauwelijks iets bij aan de Gilde.
Oplossing Net zoals met Raadsleden, vraag of de leider weer actief wilt worden. Als dat niet mogelijk is wegens tijdsgebrek, stel dan voor om het nog een tijdje aan te zien, maar als het echt niet gaat, dat de leider van zijn positie stapt en plaatsneemt in de Raad. Zo kan de leider nog wel meedoen, maar er wordt een stuk minder druk op gelegd.
Als de leider dit niet wilt, dan kan je als Raad proberen de leegte van de leider op te vullen. Maar vaak ziet de leider in dat het niet meer gaat.

Een onactieve leider is zoals gezegd een lastige kwestie. De oplossingen die ik hier heb gegeven zijn wellicht niet op jouw situatie toepasbaar.
Probeer in dat geval goed te communiceren met elkaar, en niet een beschuldigende vinger te gebruiken.
Beide partijen willen het beste voor de Gilde, dus probeer als Raadslid niet alle schuld bij de leider te leggen. Praat met elkaar om tot een oplossing te komen die jullie allebei willen.

Er berichten verwijderd zijn
Als er ineens honderden of zelfs duizenden berichten verdwenen zijn, schrik dan niet. Van tijd tot tijd worden berichten weggehaald om de servers van Neopets minder te belasten, zodat de site kan blijven draaien. Als dit gebeurd, is er niks aan te doen, behalve het berichtenaantal weer omhoog te schroeven door gezellig te chatten. Het overkomt iedere Gilde, dus boos worden heeft geen zin, want het wordt niet teruggedraaid.

De Gildemail het niet doet
Iets wat niet veel mensen weten maar waar wel veel mensen tegenaan lopen is dat de Gildemail het niet doet in het weekend. Waarom dat zo is, weet ik niet, alleen dŠt het zo is.
Dus als je een Gildemail wilt versturen, wacht dan tot maandag.


Zoals je ziet is deze sectie verre van compleet. Ik ben hard verder aan het schrijven aan deze sectie, maar het is moeilijk om voor elk probleem een geschikte oplossing te vinden. Want vaak hangen problemen van heel veel factoren af, en je eigen competentie als leider van je Gilde.

Dus suggesties of opmerkingen zijn hierbij zeer welkom.